مدتی بود کاربران با ارسال ایمیل در بخش کاربری و درخواست خرید و فروش دوج کوین علاقه خود را به این ارز مجازی نشان میدهند و همانطور که در جریان هستید بخش خرید و فروش دوج کوین را راه اندازی کردیم و اکنون مقاله ی کاملی را برای آشنایی با این ارز آماده کرده ایم.

علاقه زیاد به دوج کوین می‌تواند ناشی از رتبه بالای این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را در رویای ثروتمند شدن مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد. بعضی‌ها دوج کوین را به خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

دوج کوین از کجا و کی آمد ؟

در دسامبر ۲۰۱۳، هر بیت کوین به قیمت ۱,۰۰۰ دلار رسید. جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان و چهارسال پس از استخراج بلاک اول بیت کوین، برنامه نویسی به نام بیلی مارکوس،‌ ارزدیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر، مدیر محصول و تحلیلگر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ به جهان معرفی شد.

خالق دوج کوین بدون در نظر گرفتن پذیرش آن توسط مردم، با استفاده از لوگوای برگرفته از عکس «سگ شیبا اینو» قصد ایجاد یک جوک اینترنتی محبوب و یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی را داشت.

چند ماه پس از شروع به کار دوج کوین، از آنجایی که هر ارز دیجیتال باید یک هدف داشته باشد، هدف دوج کوین یک پول اینترنتی برای پرداخت انعام به فعالان اینترنت و کمک به خیریه‌ها اعلام شد که همین موضوع کمک شایانی به افزایش طرفداران آن کرد.
هواداران دوج کوین

این ارز دیجیتال با تمام مشکلات فنی خود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، از حمایت به شدت بالایی در میان کاربران اینترنت برخوردار است. برخی از آن‌ها به قدری عاشق دوج کوین هستند که تمام لوازم خانه و شخصی خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.

در انجمن جهانی ردیت، دوج کوین یک صفحه پرمخاطب دارد که طرفداران متعصب دوج کوین، آن را با دیگر صفحات ردیت متمایز می‌کند. طی یکی دو سال گذشته طرفداران دوج کوین به تولیدکنندگان محتوای کاربردی در ردیت، دوج کوین هدیه می‌دهند. در این انجمن همچنین برنامه‌های خیریه‌ی بزرگی با روش پرداخت دوج کوین برگزار می‌شود.

برخی از طرفداران دوج کوین معتقدند که این ارز دیجیتال بهتر از بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد.

یکی از کاربران ردیت در انتقاد به دوج کوین نوشت:

خرید دوج کوین چه سودی دارد؟

من هیچ وایت پیپری از دوج کوین پیدا نمی‌کنم. همچنین شنیدم که این کوین به جای حل کردن یک مشکل، جوکی بیش نیست. حرف من را تایید می‌کنید؟

کاربر دیگری در جواب این انتقاد گفت:

دوج کوین مشکل حرص و طمع را حل می‌کند.

این تنها ارزی است که در جامعه آن، قیمت خیلی مهم نیست. البته که ما دوست داریم قیمت دوج کوین بالا و بالاتر برود اما حتی اگر قیمت به کف زمین هم برسد بازهم همانقدر خوشحالیم.

آیا ارز دیجیتال دیگری را سراغ داری که بتواند یک «ارز» باقی بماند نه یک ابزار سرمایه‌گذاری؟

قیمت دوج کوین

زمانی که در حال نوشتن این مقاله هستم، هر دوج کوین حدود ۰.۰۰۳۲ دلار ارزش دارد. بله این ارز دیجیتال ارزش خیلی بالایی ندارد و دلیل آن‌ هم فقط یک چیز است: تولید آن تا ابد ادامه خواهد داشت !

برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، برای دوج کوین هیچگونه محدودیت تعداد کوین مشخص نشده است و استخراج آن می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

در حالی که تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج محدود به ۲۱ میلیون واحد است، در حال حاضر بیش از ۱۱۶ میلیارد واحد دوج کوین در گردش وجود دارد.

طبق عکس فوق برگرفته از گیت‌هاب رسمی دوج کوین، هر سال تقریبا ۵.۲ میلیارد واحد دوج کوین به جمع دوج کوین‌های قبلی می‌پیوندند. به همین دلیل شاید سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی این ارز دیجیتال کمی پر ریسک باشد. با این وجود، این قابلیت جنبه مثبت هم دارد و دوج کوین را برای تراکنش‌های کوچک کارآمد می‌کند.

البته نامحدود بودن تعداد دوج کوین‌ها همیشه به این معنی نیست که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از آن سود ببرند. در سال ۲۰۱۵ قیمت هر واحد دوج کوین حدود ۰.۰۰۰۲ دلار بود و در اوایل سال ۲۰۱۸ قیمت هر واحد دوج کوین در بالاترین میزانش به رقم ۰.۰۱۷ دلار رسید و این یعنی ۸,۴۰۰ درصد افزایش قیمت فقط در سه سال !

فناوری و استخراج دوج کوین

دوج کوین براساس کدهای ارز دیجیتال لایت کوین و با تغییرات کلی ایجاد شده است. این ارز دیجیتال هم مانند بیت کوین و بسیاری از دیگر آلت‌کوین‌ها، مبتنی بر بلاک چین و قابل استخراج است. استخراج دوج کوین به شکل قدرتمندی توسط ماینرهای این شبکه در حال انجام است. ماینرهای دوج کوین به قدری زیاد هستند که تمرکززدایی در آن به معنای واقعی برقرار شده است. پاداش بلاک چین دوج کوین ۱۰,۰۰۰ واحد دوج بوده و زمان بلاک آن هر ۱ دقیقه مشخص شده است. الگوریتم استخراج دوج کوین همان الگوریتم استخراج لایت کوین یعنی Scrypt است. دوج کوین را می‌توان با CPU و GPU هم استخراج کرد اما غالب استخراج آن توسط دستگاه‌های آماده ای‌سیک (ASIC) انجام می‌شود.

به دلیل وجود واحدهای زیاد دوج کوین و در نتیجه قیمت پایین آن، کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال به حد زیادی پایین است. برای درک بهتر این موضوع مثالی میزنم:

فرض کنید فردی می‌خواهد برای یک محتوای مفید در شبکه اجتماعی ردیت به فرد دیگری ۱۰ سنت هدیه بدهد. این فرد اگر بخواهد بیت کوین پرداخت کند، این مبلغ با قیمت فعلی بیت کوین حدود ۰.۰۰۰۰۰۶ BTC خواهد بود. ارسال این مبلغ کم با توجه به کارمزدهای شبکه بیت کوین معقولانه نیست اما در دوج کوین ۱۰ سنت معادل حدود ۴ الی ۵ DOGE خواهد بود که ارسال آن کاملا انجام شدنی است.

در روی دیگر سکه، توسعه‌دهندگان زیادی روی دوج کوین کار نمی‌کنند و روند پیشرفت فناوری آن کاملا نامعلوم است. مدت‌هاست که به‌روزرسانی مهمی در گیت‌هاب دوج کوین صورت نگرفته و اکثریت مدیریت جامعه دوج کوین را افراد داوطلب برعهده گرفته‌اند. جکسون پالمر از توسعه این ارز دیجیتال کنار کشیده و تنها سه توسعه دهنده اصلی روی آن کار می‌کنند.

حتی جکسون پالمر چندی پیش در ویدیویی که در یوتیوب منتشر کرد گفت که عاشق دوج کوین است اما افزایش شدید قیمت آن را یک حباب و طرح پامپ خواند و اذعان داشت: برای چنین ارزی که سه سال بدون به‌روزرسانی بوده است، چنین افزایش قیمتی منطقی نیست.

با این وجود یکی از توسعه دهندگان فعلی دوج کوین، راس نیکول اعلام کرده است که در حال کار بر روی نسخه جدید کد دوج کوین است که آن‌ را باثبات‌تر و امن‌تر خواهد کرد.
کیف پول‌های دوج کوین

دوج کوین Dogecoin چیست؟

کیف پول‌های بسیار زیادی از دوج کوین پشتیبانی می‌کنند. این ارز دیجیتال انواع و اقسام کیف پول اعم از دسکتاپ، موبایل، تحت وب، کاغذی و حتی سخت افزاری را دارد. برای دریافت و نصب کیف پول‌های رسمی دوج کوین فقط کافیست به سایت رسمی آن مراجعه کنید. برای امنیت بیشتر نگهداری دوج کوین‌ها می‌توانید از کیف پول‌های فیزیکی و سخت افزاری لجر نانو اس یا کیپ‌کی استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که حتما از کیف پول‌های خود بک آپ تهیه کنید تا در صورت هرگونه مشکل قادر به بازگشت سرمایه خود باشید.