در دنیای ارزهای دیجیتال واژهی ماینینگ یا استخراج ارز بسیار آشنا است و هرکسی که با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال آشنا باشید حتما ماینینگ هم به گوشش خورده است.

ریگ ماینینگ (mining rig) به معنای مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای رایانه‌ای است که برای ماینینگ (استخراج) ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین یا اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریگ ماینینگ به صورت اختصاصی برای انجام عملیات پردازش مربوط به استخراج رمزارزها فعالیت می‌کند. البته می‌توان از رایانه‌های ویژه گیمینگ نیز در زمان‌های عدم مصرف به عنوان ریگ ماینینگ استفاده کرد.

ریگ ماینینگ نیاز به توان پردازشی بالایی نیاز دارد. این توان پردازشی را می‌توان از کارت گرافیک (GPU) تامین کرد. گفتنی است کارت گرافیک معمولا برای ایجاد تصاویر گرافیکی سه بعدی در بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود. کارت گرافیک برای انجام یک سری کارهای تکراری استفاده می‌شود. همین ویژگی سبب می‌شود گزینه‌ای ایده‌آل برای انجام محاسبات مربوط به استخراج ارز دیجیتال باشند. تا همین اواخر، کارت‌های گرافیک فقط برای گیمرها طراحی می‌شد. اما به خاطر افزایش استقبال از ماینینگ، اکنون شاهد کمبود کارت گرافیک در بازار هستیم. در واقع ماینرها به عنوان مشتری جدی این سخت افزار در بازار حضور دارند. البته برای ساخت ریگ ماینینگ فقط به کارت گرافیک نیاز نیست. بلکه تهیه یک مادربرد خوب نیز باید مد نظر قرار گیرد. تامین برق و پرداخت هزینه آن نیز از اهمیت برخوردار است.

ریگ ماینینگ چیست ؟ چه کاربردهایی دارد؟

استفاده از ریگ ماینینگ برای استخراج رمزارز به منظور کسب درآمد صورت می‌گیرد. به همین دلیل باید هزینه‌های اولیه و جاری را باید در نظر گرفت. به این ترتیب می‌توان میزان بازگشت سرمایه را محاسبه کرد. این موارد به شرح زیر است:

هش ریت (توان پردازشی)
هزینه برق مصرفی
زمان و هزینه‌های مربوط به نگهداری

هش ریت (توان پردازشی ریگ ماینینگ)

هر کارت گرافیک دارای یک هش ریت (hash rate) مشخص است. هش ریت به معنای سرعت سخت افزار برای انجام عملیات پردازش اطلاعات است. در عملیات استخراج رمزارزها نیز هش ریت به معنای سرعت پردازش عملیات ماینینگ است. برای مشاهده فهرست کارت‌های گرافیک و هش ریت آنها اینجا کلیک کنید.
هزینه برق مصرفی ریگ ماینینگ

فرآیند استخراج رمزارزها نیازمند مصرف برق است. هزینه برق اصلی‌ترین هزینه جاری برای استخراج ارز با ریگ ماینینگ است. برای این کار باید وات مصرفی دستگاه (مجموعه سخت افزارهای مورد نظر) در نظر گرفت. این اطلاعات توسط شرکت سازنده کارت گرافیک و یا ریگ ماینینگ پیش ساخته عرضه می‌شود. قیمت برق در ساعات مختلف روز و نیز منطقه متفاوت است. برای نمونه، قیمت برق روستایی یا صنعتی معمولا کمتر از شهری است.
هزینه خرید تجهیزات

سرمایه گذاری صورت گرفته برای خرید تجهیزات ماینینگ، هزینه دیگری است که باید در نظر گرفت. درآمد حاصله از استخراج رمزارزها در نهایت باید این هزینه را پوشش دهد. گفتنی است ریگ ماینینگ می‌تواند به صورت پیش ساخته تهیه شود و یا اینکه توسط کاربر مونتاژ شود. ریگ ماینینگ معمولا گرمای زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل، سامانه تهویه نیز معمولا از هزینه‌های راه‌اندازی این وسیله است.